Her er noen tips om kosthold og slanking

Oppdatert

Vekta vår vil langt på vei avgjøres av hva vi putter i oss og ikke minst av hvor mye. Nedenfor finner du noen slanketips som kan hjelpe deg ned i vekt. Dette er slanketips av den moderate sorten som de aller fleste med andre ord kan benytte seg av.

Forsøk Glucomannan

Dette er et naturlig virkestoff som benyttes i slankepiller og et slankeprodukt av denne typen bør absolutt forsøkes. Det er nemlig bevist at glucomannan øker metthetsfølelsen slik at det blir enklere å spise mindre. Fibramin er et slikt slankeprodukt. Les mer om glucomannan

Drikk vann

At du bør drikke vann er et velkjent slanketips som du absolutt bør følge av flere grunner. For det første gir vann en viss metthetsfølelse og for det andre kan dehydrering føre til redusert fettforbrenning. I tillegg vil du ved å drikke mye vann redusere inntaket av annen drikke som gir dårlig metthetsfølelse i forhold til kaloriinnholdet. Et siste argument for å drikke vann er at en tysk studie har vist at du fettforbrenningen kan økes på denne måten.

Proteiner og jern

Spis mer proteiner og få i deg nok jern. For lite jern vil kunne gi redusert forbrenning av kalorier, noe som ifølge ernæringsfysiolog S. Heller skyldes at kroppen ikke transporterer nok oksygen til cellene. Proteiner er et velkjent virkemiddel for økt fettforbrenning, men ikke overdriv da kostholdet ikke bør inneholde mer enn 30 – 35 prosent proteiner.

Spis sakte

Ikke spis mer enn kroppen har behov for. Som følge av at metthetsfølelsen ikke setter inn umiddelbart, er det lett å spise for mye. Du behøver ikke spise alt på tallerkenen. Dersom du kun spiser når du er sulten og kroppen har et reelt behov for mat vil du komme langt på vei mot en lettere kropp. Et nyttig slanketips for å unngå overspising er å spise sakte.

Unngå impulsmåltider

Impulsmåltider er naturligvis noe du bør unngå dersom du ønsker å gå ned i vekt. Planlegg måltidene minst en dag frem i tid og ikke planlegg eller foreta innkjøp på tom mage. Det vil svekke dømmekraften betraktelig. Tenke også gjennom hvor lurt det er å ha sjokolade, potetgull og lignende hjemme. For å unngå kaloririke impulsmåltid er det å ha en liste med forslag til måltider tilgjengelig et godt slanketips.

All mat inneholder kalorier

Husk at alle matvarer inneholder kalorier. Frukt og grønnsaker er i utgangspunktet sunt, men det bør brukes til å erstatte andre matvarer. Dersom du legger denne typen mat til kostholdet uten å kutte mer kaloririke matvarer vil resultatet bli økt vekt.

Tell gjerne kalorier

Å telle kalorier vil gi deg et mer bevist forhold til eget kosthold. Det vil også synliggjøre hvor små endringer som vanligvis skal til for å lykkes med slanking. Legg merke til kaloriinnholdet i de forskjellige matvarene du spiser. Da vil du nok få deg noen skikkelige overraskelser.

Kalorier i tilbehøret

Vær oppmerksom på de «skjulte» kaloriene som vi så gjerne velger å glemme. Fløte i kaffen, dressing til salaten, ekstra ost på pizza eller burgeren, sukker på desserten, med mer. Du skal for all del kunne kose deg, men forsøk å redusere mengden av kaloririkt tilbehør og gå for lettprodukter der det er et alternativ.

Enkelt i teorien

Glem debatten om lavkarbo og andre slankedietter. Et kosthold som betyr at du får i deg færre kalorier enn det kroppen forbrenner vil gi vekttap, uansett hva du spiser og drikker. Så enkelt er slanking i teorien og du behøver ikke betale for kostbare slankedietter.

Dette slankeproduktet virker garantert