Slik kan du øke fettforbrenningen

Bedre fettforbrenning kan du oppnå på en rekke forskjellige måter og i denne artikkelen ser vi blant annet nærmere på noen av de mulighetene du har, nemlig fysisk aktivitet, slankepiller, samt endringer i kosthold. Men, først av alt noen ord om hva fettforbrenning faktisk er.

Litt fakta om fettforbrenning

Kroppen har tre mulige drivstoff og disse er fett, protein og karbohydrater og det er naturligvis når kroppen benytter fett som drivstoff vi kan snakke om fettforbrenning. Litt mer presist betyr fettforbrenning i all hovedsak at fettsyrer frigjøres fra kroppens fettlager og så transporteres til andre deler av kroppen som så benytter fett som drivstoff.

Kroppen kan i tillegg forbrenne fett direkte fra maten vi får i oss, men det er bare en liten andel av den totale forbrenningen, noe som skyldes at nesten alt fettet vi får i oss lagres på kroppen før det blir benyttet som energi.

Fysisk aktivitet er en sikker vinner

Trening, mosjon og alle andre former for fysisk aktivitet vil gi økt fettforbrenning og dette er og blir den beste og sunneste muligheten til å forbrenne flere kalorier. Hvor høy forbrenning av kalorier du oppnår, samt hvor stor andel som er fett avhenger blant annet av intensitet og varighet. Legg merke til at det ikke finnes noen aktiviteter som kun lar deg forbrenne fett.

Kroppen vår vil nemlig i utgangspunktet alltid forbrenne både karbohydrater og fett, men andelen av disse kan variere og fysisk aktivitet med lav ellet moderat intensitet og lang varighet vil bety at en høyere andel fett som drivstoff. Det viktigste er imidlertid hvor høy total forbrenning av kalorier en aktivitet gir og det finnes en rekke aktiviteter som gir høy forbrenning.

For det første bør du tenke motivasjon og ha et lengre tidsperspektiv. Velg aktiviteter som du har forutsetninger for å drive på med over tid. For det andre er noe styrketrening å anbefale for alle. Det skyldes delvis at slanking ofte fører til redusert muskelmasse og at muskelmasse forbrenner langt flere kalorier enn fettmasse, også når du ikke er i aktivitet.

Slankeprodukter kan gi god effekt

Det eksisterer noen reseptfrie slankepiller som kan dokumentere at de gir økt fettforbrenning. Gjennom kliniske tester og annen forskning er det dokumentert at virkestoffene i disse slankeproduktene enten øker forbrenningen av kalorier og dermed også av fett, eller at virkestoffene frigjør fett fra kroppens fettceller slik at fettforbrenningen øker. Vi har omtalt en god del slankeprodukter og noen av disse kan plasseres i kategorien fettforbrennere. I menyen finner du alle artikler med omtaler av slankeprodukt og der kan du blant annet lese om dokumentasjon og virkestoff. Vi anbefaler spesielt vår vurdering av CoffeeForte.

Endinger i kostholdet kan øke forbrenningen

Endringer i kosthold vil først og fremst si at man kutter kalorier for å gå ned i vekt, men som vi nevnte innledningsvis kan du også oppnå høyere fettforbrenning gjennom kostholdsendringer. Et eksempel er å inkludere grønn te og/eller chili i kostholdet og også andre ting som grønn kaffe kan hjelpe. Dersom du foretrekker en enklere metode, kan du for øvrig få for kosttilskuddet MetaBurn som både inneholder grønn te og chili.

Videre bør du inkludere en god del vann i ditt daglige kosthold, noe som blant annet skyldes mulighetene til økt forbrenning av kalorier. Det er dokumentert gjennom en tysk studie som viste at du gjennom å drikke 1,5 liter vann pr dag kan forbrenne om lag 2,5 kilo kroppsfett pr år. Til slutt nevner vi proteiner som i og for seg er den delen av kostholdet som er viktigst i forhold til fettforbrenning. Det er imidlertid slik at de aller fleste får i seg mer enn nok protein gjennom kostholdet og således er det kun et fåtall som behøver å endre kostholdet på dette punktet.

All fysisk aktivitet hjelper

Alle former for trening vil gi økt forbrenning av kalorier. Høyere intensitet og mer mengde betyr økt fettforbrenning, men all fysisk aktivitet vil hjelpe. Det gjelder også hus og hagearbeid, samt hobbyaktiviteter. Dra på fisketur, opplev naturen med en fottur til fjells, nyt flotte dager på stranden med lek, bading og spill. Friluftsliv gir mange muligheter til trening og økt fettforbrenning.

Utholdenhetstrening er et godt valg

I forhold til slanking er utholdenhetstrening er bra valg. Dette er trening som krever mye energi og derfor gir høy forbrenning. Lange gåturer, sykling, spinning, langrenn, jogging og ballidretter er noen muligheter til denne typen trening

Styrketrening for å bevare muskelmassen

Styrketrening vil også gi økt fettforbrenning. Du vil naturligvis forbrenne kalorier mens du trener, men det er først og fremst gjennom økt muskelmasse denne formen for trening vil gi effektiv hjelp til slanking. Ett kilo muskler forbrenner nemlig inntil 9 ganger så mange kalorier som et kilo fett og dermed vil kan du oppnå økt forbrenning hele døgnet gjennom.

Motivasjon er meget viktig

Husk at motivasjon er viktig for å lykkes både med trening og slanking. Velg aktiviteter som du kan trives med og husk at variasjon ofte er nøkkelen til suksess. Bruk mulighetene de forskjellige årstidene gir til trening utendørs.

Turgåing passer for de fleste

Turgåing er en form for trening som alle kan bedrive og regelmessig turgåing vil gi betraktelig økt fettforbrenning. Selv en daglig tur rundt nabolaget på en halvtime vil gi gode resultater og dette er en form for trening som alle kan bedrive. Turgåing i ulendt terreng og gjerne med sekk betyr enda høyere fettforbrenning og anbefales.

Sykling gir mange fordeler

Trening med sykkel vil både gi bedre kondisjon og økt muskelstyrke. Dette er med andre ord en effektiv treningsform for deg som ønsker økt fettforbrenning. Ulendt terreng gir økt effektiv i forhold til styrketrening og lange rolig sykkelturer gir høy forbrenning av kalorier der og da. Legg også merke til at sykling er en form for trening med forholdsvis lav risiko for belastningsskader.